МИКОЛАЇВСЬКЕ ОБЛАСНЕ УПРАВЛІННЯ ЛІСОВОГО ТА МИСЛИВСЬКОГО ГОСПОДАРСТВА

ми на facebook
Останні новини
2017-09-15
Привітання Голови Державного агентства лісових ресурсів Христини Юшкевич з Днем працівника лісу...далі
2017-09-15
Привітання заступника Голови Державного агентства лісових ресурсів Володимира Бондаря з Днем працівника лісу...далі
2017-09-15
Шановні працівники, ветерани лісового господарства Миколаївщини, друзі лісу!...далі
2017-08-15
Держлісагентство оприлюднило для громадського обговорення проект Стратегії реформування лісового та мисливського господарства...далі
2017-08-04
Питання розвитку та реформування лісового і мисливського господарства обговорено на виїзній нараді Держлісагентства ...далі
Оздоровлення і туризм
2012-07-13
ЕКОЛОГІЧНІ КУТОЧКИ ДОМАНІВЩИНИ...далі
2012-07-13
ЕКОЛОГІЧНІ КУТОЧКИ БРАТЩИНИ...далі
2012-07-13
ЕКОЛОГІЧНІ СТЕЖКИ ПРИІНГУЛЛЯ...далі
2012-07-02
ЕКОЛОГІЧНІ КУТОЧКИ БАШТАНЩИНИ...далі
2012-07-02
ЕКОЛОГІЧНІ КУТОЧКИ БЕРЕЗНЕГУВАТЩИНИ...далі
2012-07-02
ЕКОЛОГІЧНІ КУТОЧКИ КАЗАНКІВЩИНИ...далі
2012-07-02
ЕКОЛОГІЧНІ КУТОЧКИ ВОЗНЕСЕНЩИНИ...далі
ДІЮЧІ ПРОГРАМИ, РОЗПОРЯДЖЕННЯ ТА НАКАЗИ
ПРОГРАМА розвитку мисливського господарства Миколаївської області на 2009-2015 роки
2009-02-15

Програма розроблена з залученням представників зацікавлених органів виконавчої влади, вчених та фахівців мисливського господарства. При підготовці програми були розглянуті питання діяльності користувачів мисливських угідь в галузі охорони, використання та відтворення мисливських тварин та з урахуванням міжнародного досвіду надане обгрунтування та пропозиції щодо перспектив створення єдиної системи охорони, відтворення, використання мисливських тварин, як ресурсу загальнодержавного значення та розвитку мисливського господарства Миколаївської області як галузі.

Розділ 1. Концептуальні основи розвитку мисливського господарства

Мисливське господарство - галузь безперервного природокористування мисливськими тваринами, як природним ресурсом загальнодержавного значення, сфера суспільного виробництва, основними завданнями якого є охорона, використання та відтворення популяцій мисливських тварин, надання послуг мисливцям щодо здійснення полювання, розвиток мисливського спорту і мисливського собаківництва.

Державний контроль у галузі мисливського господарства та полювання здійснюється Кабінетом Міністрів України, спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади у галузі мисливського господарства, яким є Державний комітет лісового господарства, спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади у галузі охорони навколишнього природного середовища, їх територіальними органами, іншими державними органами відповідно до законодавства.

Мисливське господарство, як галузь суспільного виробництва, здійснює процес використання природного ресурсу загальнодержавного значення паралельно та на рівні з іншим видами природокористування: земельним, лісовим, водним та рибним ресурсом.

Науково обгрунтована оцінка та інвентаризація типів мисливських угідь, видового, кількісного та якісного складу мисливських тварин, розроблення режиму ведення мисливського господарства з визначенням заходів щодо охорони, раціонального використання, відтворення мисливських тварин, збереження та поліпшення стану угідь, здійснюється шляхом упорядкування мисливських угідь.

Нажаль, у процесі реформування мисливського господарства, яке останні роки здійснювалось за відсутності єдиної концепції, серйозної недооцінки його ролі в системі народного господарства, нерозуміння його можливостей та перспектив, нескоординованості дій галузей природокористування, із-за відсутності системи підготовки кадрів, наявності, в основному, громадської форми користування мисливськими угіддями, збереженої ще з часів СРСР, призвели до послаблення державного контролю та управління мисливським господарством, що, в свою чергу, призвело до значного зниження чисельності диких копитних та інших видів мисливських тварин.

Розділ 2. Сучасний стан ведення мисливського господарства      

Загальна площа мисливських угідь області складає 2067,0 тис.га. Веденням мисливського господарства займаються три лісогосподарські підприємства Миколаївського обласного управління лісового та мисливського господарства (площа угідь -101,6 тис.га, або 4,9%); регіонально-ландшафтний парк "Гранітно-степове Побужжя"(24,6 тис.га, або 1,2%); районні організації Українського товариства мисливців і рибалок - УТМР(1822,6 тис.га, або 88,3%), Миколаївська гарнізонна рада Товариства військових мисливців і рибалок - ТВМР ЗС України (83,5 тис.га, або 4,0%), ТОВ „Мисливців та рибалок Вознесенська” (4506 га, або 0,2%) та ТОВ “Мисливці Катеринки” (4564 га, або 0,2%). Загальні витрати на ведення мисливського господарства у 2007 році в цілому по області склали 1333124 грн. З них на охорону та відтворення мисливської фауни – 531108грн. Надходження від ведення мисливського господарства склали – 775601грн. На цей час в області зареєстровано 19000 мисливців. Чисельність працівників, зайнятих у мисливському господарстві складає 181 чоловік.
З моменту прийняття рішення обласною радою про надання у користування мисливських угідь області державним та громадським організаціям останніми була виконана певна  робота по виконанню вимог Закону України "Про мисливське господарство та полювання" (далі Закону). Так всіма користувачами завершено проведення науково обґрунтованого упорядкування мисливських угідь. В угіддях таких користувачів як ДП “Вознесенське ЛГ”, ДП “Врадіївське ЛГ”, РЛП „Гранітно-Степове Побужжя”, ТОВ “Мисливців та рибалок Вознесенська”, ТОВ “Мисливці Катеринки” поліпшилась робота по охороні та відтворенню мисливської фауни. Своєчасно і якісно проводяться в угіддях біотехнічні заходи. Як результат цієї роботи підвищилась чисельність основних видів мисливської фауни, а у ТОВ “Мисливців та рибалок Вознесенська” досягнута оптимальна чисельність практично по всіх видах мисливських тварин, які мешкають у господарстві. В цих господарствах ведеться цілеспрямована робота по винищенню хижаків, поліпшилась культура полювання. Незважаючи на малу чисельність членів товариств належним чином ведуть мисливське господарство Арбузинська, Веселинівська,  Вознесенська  районні організації УТМР.
Але нажаль у мисливській галузі області є і багато проблем. Значно знизився основний показник ведення мисливського господарства - чисельність мисливської фауни. Так в цілому по області чисельність оленя знизилась у 2,8 рази, козулі – у 6,2 рази, дикого кабана – у 3,0 рази, зайця-русака – у 2,8 рази, фазана – у 3,9 рази, куріпки – у 2,2 рази. Основним користувачем мисливських угідь – Українським товариством мисливців та рибалок (далі УТМР) не здійснюються необхідні заходи щодо поліпшення середовища перебування диких тварин, такі як: посадки кормових та захисних реміз, прокоси очеретяних масивів, утворення, в необхідній кількості, підгодівельних майданчиків та солонців, установка годівниць. Не на належному рівні ведеться підгодівля диких тварин у зимовий період. Щорічне випалювання плавньових масивів та не виконання необхідних біотехнічних заходів призвело до знищення більшості основних місць помешкання таких видів мисливської фауни як дикий кабан, фазан та водоплавні птахи. Практично втратили свою репродуктивну роль Новоодеські, Новопетрівські (Н.Одеська райорганізація УТМР), Ковалівські (Миколаївська райорганізація УТМР) та Христофорівські (Баштанська райорганізація УТМР) плавні, які були основними місцями гніздування водоплавних птахів на території області.  
Більшістю районних організацій УТМР не виконуються вимоги Закону в частині вкладання коштів на охорону та відтворення мисливської фауни. Суми, які вказуються у річних звітах 2-ТП(мисливство) не підтверджуються документально бухгалтерією.
Всіма користувачами мисливських угідь, окрім ТОВ “Мисливців та рибалок Вознесенська”, ДП “Очаківське ЛМГ”, ДП “Вознесенське ЛГ” не проводяться роботи з штучного розведення мисливських звірів та птахів, а  розселення їх ведеться вкрай недостатньо. За останні 5 років в угіддя області було випущено усього  3210 фазанів, 400 качок та 18 бабаків. З них державними підприємствами лісового господарства випущено 1100 фазанів.
Зниження чисельності основних видів мисливської фауни обумовлене не тільки не виконанням біотехнічних заходів, а й недостатньою охороною тваринного світу. Районними організаціями УТМР  порушуються вимоги ст.29 та ст.30 вищезгаданого Закону у частині створення єгерської служби. Фактично єгерської служби у більшості районних організацій УТМР просто немає бо всі єгері працюють на 0,2-0,4 ставки. Угіддя фактично зостаються без охорони. Це підтверджується і кількістю складених працівниками районних організацій УТМР та ТВМР протоколів. Так у 2007 році 114 штатних єгерів УТМР склали усього 71 протокол, що складає 0,6 протоколу на одного штатного єгеря. Єгері ТВМР склали усього 8 протоколів. В той же час у 2007 році 19 державних районних мисливствознавців в угіддях УТМР та ТВМР   виявили 370 порушників правил полювання. А усього по області виявлено 828 порушень правил полювання.
Недостатньо користувачами мисливських угідь області ведеться боротьба з шкідливими хижаками, бродячими собаками та котами, що призвело до виникнення осередків сказу в угіддях  Баштанської, Вознесенської, Врадіївської, Єланецької,  Первомайської та Жовтневої райорганізацій УТМР. Так за даними річного звіту 2-ТП(мисливство) у 2007 році в угіддях області було добуто 102 вовки, 4893 лисиці, 4900 бродячих собак, 1539 бродячих котів, 6265 сірих ворон, сорок та граків. Фактично, якщо вірити цим даним, то в угіддях області після сезону полювання не повинно було зостатися ні лисиць, ні вовків. А фактично їх чисельність стала ще більшою.
Користувачами мисливських угідь практично не ведеться роз'яснювальна робота серед населення з охорони та відтворення тваринного світу. У пресі, на радіо та по телебаченню не відображаються шляхи збереження фауни, її корисності, а також міри відповідальності за знищення диких звірів та птахів.

            Розділ 3. Основні напрямки розвитку мисливського господарства

            Враховуючи важливі загальнодержавні природоохоронні, науково-пізнавальні, рекреаційно-естетичні функції мисливського господарства  програма передбачає такі напрямки розвитку мисливського господарства області:

  1. забезпечення належної охорони державного мисливського фонду шляхом зменшення навантаження площі мисливських угідь на одного єгеря, а саме з розрахунку не більше як один єгер на 7 тис.га лісових, 10 тис.га польових та 500 га водно-болотних угідь;
  2. створення мисливських господарств – центрів комплексної спрямованості з відтворення основних видів диких тварин, включаючи закупівлю маточного поголів’я;
  3. відтворення та покращення водно-болотних угідь області;
  4. розробка проекту розвитку мисливсько-рибальських господарств з урахуванням природних зон, шляхів міграції тварин та типології мисливських угідь;
  5. розробка та надання пропозицій до законодавства у сфері мисливського господарства та полювання;
  6. розробка та надання пропозицій по удосконаленню законодавства стосовно міжгалузевих відносин (земельних, лісових, водних і т.і.) в області охорони і відтворення тваринного світу;
  7. залучення для науково-обгрунтованого вирішення поставлених Програмою завдань спеціальних та інших наукових закладів (шляхом укладання угод про співпрацю);
  8. надання мисливських угідь області користувачам, які здатні на високому сучасному рівні вести мисливське господарство;
  9. створення сучасних об’єктів (вольєр, ферм та ін.) для розведення мисливських тварин та птахів;
  10. вивчення та застосування передового вітчизняного та зарубіжного досвіду у веденні мисливського господарства;
  11. співпраця з вітчизняними та зарубіжними мисливськими та науковими організаціями;
  12. розробка проекту міжгосподарського мисливського впорядкування мисливських угідь області;
  13. розробка заходів по викоріненню фактів самовільного випалювання рослинності або її залишків.

Розділ 4. Фінансове та ресурсне забезпечення Програми

Роботи пов’язані з виконанням запланованих Програмою заходів, матеріально-технічне та ресурсне забезпечення мисливського господарства користувачів мисливських угідь здійснювати за рахунок коштів користувачів мисливських угідь, державних мисливських господарств – за рахунок власних коштів та коштів державного бюджету, фонду охорони навколишнього природного середовища обласного і місцевого рівнів, а також інших джерел фінансування (додаток 1).
Встановити, що фінансування заходів Програми, направлених на безпосереднє збільшення чисельного та видового складу мисливської фауни області проводити із залученням коштів обласного фонду охорони навколишнього природного середовища та коштів, які надходять в порядку відшкодування збитків нанесених мисливському господарству до місцевих бюджетів усіх рівнів.

Розділ 5. Очікувані результати виконання Програми

Реалізація Програми передбачає збільшення видового різноманіття та чисельності основних видів мисливських тварин, поліпшення середовищ їх перебування, задовільнення конституційного права громадян на відпочинок.
Виконання Програми сприятиме позитивним змінам довкілля, отримання від мисливської галузі економічної користі для держави, області та громадян.

Розділ 6. Управління Програмою та контроль за її виконанням

            Користувачі мисливських угідь області щорічно в термін до 01 лютого інформують обласне управління лісового та мисливського господарства про хід виконання Програми. В свою чергу, обласне управління лісового та мисливського господарства щорічно в термін до 01 березня здійснює детальний аналіз виконання Програми та інформує про хід її виконання обласну раду, обласну державну адміністрацію та Держкомлісгосп України.
При невиконанні умов Програми окремими користувачами мисливських угідь, після детального вивчення причин невиконання і при умові встановлення, що вони не є об’єктивними, обласне управління лісового та мисливського господарства надає клопотання про позбавлення цих користувачів права користування мисливськими  угіддями до обласної державної адміністрації та обласної ради.
Контроль за ефективністю реалізації програмних заходів та цільовим використанням коштів  фонду охорони навколишнього природного середовища обласного і місцевих рівнів здійснюється:

    • обласною державною адміністрацією;
    • обласною радою;
    • районними державними адміністраціями та районними радами;
    • державним управлінням охорони навколишнього природного середовища в Миколаївській області;
    • обласним управлінням лісового та мисливського господарства.

    Начальник Миколаївського обласного управління лісового та мисливського господарства П.М. Паламарюк

Контактна інформація
54029  м. Миколаїв, пр. Центральний, 16 
Tел/факс (0512) 46-00-27    E-mail: MOULMG@meta.ua

Все права защищены © 2009 - 2017 Mikolaivlis.mk.ua